Palkkatyö vai kevytyrittäjyys? Biketaxissa jokainen saa valita

Lukuaika: n. 4 minuuttia
Palkkatyö vai kevytyrittäjyys? Biketaxissa jokainen saa valita
Yrittäjyyskoulu  »  Kokemukset   »   Palkkatyö vai kevytyrittäjyys? Biketaxissa jokainen saa valita

Oskari Lindblom ja Jaakko Servo kuuluvat niiden 150 nuoren joukkoon, jotka nappasivat halutun kesätyön Biketaxin kuljettajina. Tehtävät ovat molemmilla samat, mutta toinen heistä saa perinteistä palkkaa ja toinen laskuttaa työnsä kevytyrittäjänä.

Samaa työtä voi tehdä monella tavalla

Biketaxi kuljettaa matkustajia kaikkiaan jo 14 paikkakunnalla ympäri Suomea. Sähkökäyttöisten kolmipyöräisten kyytiin voi hypätä nähtävyyskierrokselle, huviajelulle tai muuten vain kesäpäivästä nauttimaan. Tyypillisimmät matkustajat ovat vapaa-ajanviettäjiä, jotka hakevat ajelusta elämyksellisyyttä ja hyvää mieltä lomapäiväänsä.

Espoolainen Oskari Lindblom, 21, opiskelee Vaasan yliopistossa kauppatieteitä. Kesäksi hän palasi pääkaupunkiseudulle ja ajaa nyt kesätyönään Biketaxia Helsingissä.

”Näin kevättalvella mainoksen Instagramissa ja ajattelin heti, että tämä kuulostaa hauskalta. Hain paikkaa ja nopeasti olin jo haastattelussa. Meille kerrottiin heti alkuvaiheessa mahdollisuudesta työskennellä kevytyrittäjänä”, kertoo Oskari.

Biketaxin jokainen kuljettaja saa valita, haluaako työntekomuodokseen kevytyrittäjyyden vai perinteisen palkkatyön. Oskari kertoo valtaosan kuljettajista työskentelevän kevytyrittäjinä.

”Saimme selkeät ohjeet, kuinka Free.fi:hin voi rekisteröityä. Kevytyrittäjäksi ryhtyminen tehtiin meille todella helpoksi”, sanoo Oskari.

Kevytyrittäjyys jättää ovet auki myös muille työnteon muodoille

Oskarin kollega Jaakko Servo, 22, tekee täysin samaa työtä, mutta hänen valintansa oli palkkatyö. Jaakollekaan kevytyrittäjyys ei ole vieras konsepti. Kesän ajan hän keskittyy Biketaxin polkemiseen, mutta syksyllä hän suuntaa kohti toimittajan opintoja.

”Teen kirjoitustöitä freelancerina ja olen jo pitkään laskuttanut projektini kevytyrittäjänä. Biketaxin polkeminen on aivan erilaista kuin varsinaiset uratavoitteeni toimittajana, joten haluan pitää asiat erillisinä myös laskutuksen puolesta. Siksi valitsin kesäksi palkansaajan roolin, päinvastoin kuin moni kollegani”, kertoo Jaakko.

Jaakko on mainio esimerkki modernin työelämän monimuotoisuudesta. Sama henkilö voi olla eri yhteyksissä sekä kevytyrittäjä että palkansaaja.

Biketaxin toiminta on vahvan kausiluonteista ja sellaisena se sopii mainiosti nimenomaan opiskelijoiden työksi. Ensimmäiset asiakkaat kyydittiin vappuna ja kausi jatkuu säistä riippuen syys-lokakuulle.

”Kun lämpimänä iltana pyöräilee pitkin kesäistä Helsinkiä ja rupattelee hyväntuulisten asiakkaiden kanssa, niin ei ole juuri mitään sen parempaa”, sanoo Jaakko.

”Asiakkaamme ovat poikkeuksetta mukavia, sillä eihän kukaan hyppää hassun kolmipyöräisen kyytiin huonolla tuulella. Biketaxin kollegojen kesken vallitsee hyvä yhteishenki. Toki välillä käy myös leikkimielinen kisailu parhaista asiakaspaikoista esimerkiksi Suomenlinnan lautan saapuessa satamaan.”

Pieni ero tuntipalkassa tasoittuu kokonaisuuden myötä

Kuinka Biketaxin työyhteisössä näkyy se, että osa kuljettajista saa palkkaa ja osa toimii yrityksen kautta? Ei juuri mitenkään, sanovat sekä Jaakko että Oskari.

Sekä kevytyrittäjät että palkansaaja-kuljettajat ajavat samanlaisia pyöriä ja tekevät täysin samanlaista työtä. Hienoinen ero tulee työvuorojen jaottelussa, sillä kevytyrittäjä voi ilmoittaa oman saatavuutensa tai ei-saatavuutensa työvuoroihin palkansaajaa vapaammin. Lisäksi kevytyrittäjät saavat suurempaa tuntipalkkaa.

Palkka-asetelmaa voisi luulla epätasa-arvoiseksi, mutta kun tilannetta avataan, löytyy taustalta itse asiassa päinvastainen tavoite. Kevytyrittäjänä toimivien kuljettajien on itse huolehdittava eläkemaksuista ja muista työnantajavelvoitteista, kun taas palkansaajalle ne huolehtii yritys. Pieni ero tuntipalkkiossa tasaa käteen jäävän summan.

”Biketaxin kuljettajan tyypillinen kuukausiansio riippuu omasta työmäärästä. Viidellä päivällä viikossa pääsee helposti yli kahteentuhanteen euroon kuukaudessa, mikä on kesätyöksi aika hyvä. Rahat tulevat kevytyrittäjälläkin tilille aivan kuten tavallinen palkka”, kertoo Oskari.

Entä se kuuluisa kevytyrittäjän eläke?

Kiinnostavaksi tuntipalkka-asetelma muuttuu, kun otetaan huomioon yrittäjän YEL-velvollisuus. Lyhytjaksoinen kesätyö ei kaikilla kuljettajilla ylitä YEL-velvollisuuden alarajaa, joten käteen saattaa sen ansiosta jäädä sittenkin enemmän euroja.

Eläkekertymä on yksi tyypillisistä teemoista, jotka nousevat esiin kevytyrittäjyyden kritiikissä. Näin myös Jaakon kohdalla.

”Minulle eläkkeen kertyminen oli yksi selkeistä syistä valita palkansaajan rooli”, hän kertoo.

Oskari puolestaan ei koe eläkeasiaa lyhytkestoisessa työssä yhtä vahvasti.

”Harva kerryttää suurta eläkepottia muutaman kuukauden kesätöissä muutenkaan, joten meidän parikymppisten kohdalla näen haitan varsin pienenä. Toki jos ansiot ovat suuret, niin YEL-raja tulee vastaan ja sitten on tietenkin ajateltava toisin.”

Sekä Oskari että Jaakko arvostavat erilaisista valinnoistaan huolimatta Biketaxin avointa yrityskulttuuri ja laajaa vapautta valita juuri itselle sopiva työskentelymuoto.

”Yritykset eivät vielä oikein osaa ajatella kevytyrittäjyyttä nuorten työllistämisen vaihtoehtona. Nimenomaan opiskelijoiden kesätöissä tämä on toimiva vaihtoehto, josta on etua molemmille osapuolille. Nuoret ottaisivat mieluusti enemmänkin tämäntyyppisiä töitä vastaan, jos vain yritykset ymmärtäisivät niitä tarjota”, summaa Oskari.

FREE.fi Whatsapp