Myynti on taidelaji

Lukuaika: n. 3 minuuttia
Yrittäjyyskoulu  »  Kokemukset   »   Myynti on taidelaji

Miro on myyntityön ammattilainen, joka uskoo myynnin olevan aitoa ihmisten kohtaamista, tuntosarvet herkästi pystyssä.

Miro tekee työkseen myyntiä, joskaan ei ihan siinä perinteisessä mielessä. “Olen artistimanageri. Eräänlainen bisneshippi”, hän taustoittaa. “Välitän ja kaupallistan palveluja – se on omalla tavallaan myyntityötä.”

Hän ajautui myyntityöhön sattuman kautta. “Minulla on myynnin ja markkinoinnin korkeakoulututkinto taustalla. Siitä olen saanut hyvän pohjan ja eväitä”, Miro kertoo. Koulutus ei kuitenkaan yksin riitä, sillä työ vaatii intohimoa, asiakkaiden tullessa lähinnä suositusten perusteella. “Homma vaatii sen, että joku näkee sinussa potentiaalia ja antaa mahdollisuuden. Kun ovi avataan, tulee antaa parastaan”, hän selittää.

Myyntityön huipulla on kovat vaatimukset, eikä se sovellut kaikille. “Piirteitä, joita tämänkaltaisessa myyntityössä tarvitaan, ovat ihmisläheisyys, lojaalius, rehellisyys ja tietynlainen päättäväisyys”, Miro luettelee, nostaen rehellisyyden ensimmäiseksi prioriteetiksi edustettavaan päin. “Muiden suuntaan tärkeimpiä piirteitä työssäni on tiukkuus, suoruus ja asiakkaan edun pitäminen kaikissa tilanteissa. Tarvittaessa täytyy olla rohkea, jotta voi toimia omien, sekä edustettavien artistien ja asioiden arvojen mukaisesti”, hän lisää.

“En ajattele olevani perinteinen yrittäjä – teen vain sitä, mistä nautin”

Miro on työskennellyt päätoimisena myyntityön yrittäjänä FREE.fi:n kautta reilun vuoden. “Freen kautta toiminta on helppoa ja simppeliä – erityisesti, kun aloitin kansainvälisen laskuttamisen. Yhteistyö toimii hyvin”, hän perustelee valintaansa.

Miro kokee, että perinteisesti yrittäjyys nähdään jotenkin liian virallisena asia. “Minullakin on ollut mielikuva, että yrittäjänä hakataan kyltti oveen ja tehdään Y-tunnus”, hän naurahtaa. “Totuus on, että jokainen vain keskittyy omaan intohimoonsa ja antaa laskutuspalvelun hoitaa yritysmäiset asiat”, Miro lisää.

“En edes koe olevani yrittäjä sanan alkuperäisessä merkityksessä. Koen vain tekeväni asioita, joista pidän – ihmisten kanssa, joista pidän. Olen onnekas, kun olen pystynyt luomaan tilanteen, jossa osasta näistä asioista maksetaan myös palkkaa.”

Myyjän palkka on monen tekijän summa

Miro kertoo itsensätyöllistämisen tuovan mukanaan vastuuta ja riskiä, joita yrittämiseen kuuluu. “Välillä rahaa on enemmän välillä vähemmän. Se ei ole minulle tärkeintä.” Jos pitäisi valita joko iso kasa rahaa vai onnellisuus ja tyytyväisyys siihen mitä tekee, olisi Mirolle valinta helppo. “Tyytyväisyys ja sisäiset jutut ovat itselleni ehdottomasti tärkeämpiä kuin ulkoiset seikat”, hän toteaa.

Myyjän palkka koostuu erilaisista komponenteista. “Monesti tällä alalla myyjän palkka on kiinteä pohjapalkka, jonka päälle lisätään suoritukseen perustuva palkanosa”, hän selittää.

Miro näkee paljon hyvää työskentelyssä myyntityön yrittäjänä. “Myyjän palkka ja tulot voivat olla tosi hyvät, kun ei ole rajoitteita. Minulla voi olla monia asiakkaita, enkä ole riippuvainen vain yhdestä”, hän kertoo ja lisää kaiken keskiössä olevan balanssin. “On tärkeää, että ihmisellä on sopivasti hommia. Balanssin löytäminen tuottavuuden ja hyvinvoinnin välillä on se juttu.”
instagramlinkedin

Aamumeditaatiolla aloitus myyntipäivään

Työpäivänsä myyntinero aloittaa treenaamalla tai meditoimalla. “Se on hyvä startti päivään. Sen jälkeen työskentelen koneella. Myyntityön vastapainoksi jätän kuitenkin tilaa myös luovalle ajalle, jolloin pystyn ajattelemaan ja kirjoittamaan. Inspiroitumalla erilaisista asioista pystyn etsimään mielenkiintoisia kulmia eri projekteihin”, Miro kertoo. “Kesken päivää käyn usein myös kävelyllä tai teen hengitysharjoituksen, josta saan uutta energiaa päivään.”

Myynti on eräänlainen kontaktilaji – ja ihmisiä Miro arvostaakin korkealle. “Parasta on ihmisten kanssa kommunikointi, hyvän fiiliksen ylläpitäminen asiakkaaseen päin – ja oman hyvän fiiliksen ylläpitämistä. Sillä tavoin pysyy hyvä buugi.”

Vaikka myyntityön ammattilainen kokeekin koronan opettaneen hyvää työelämälle etätöiden ja jouston yleistyttyä, kaipaa hän silti oikeaa kontaktia. “Bisnestä tehdään kasvokkain ja ihmisten kanssa. Silloin tunteet ja ilmeet näkyvät ihan eri tavalla.” Hän odottaakin sitä aikaa, kun päästään taas totuttelemaan uuteen normaaliin. “Tämä on harjoittelua uuteen maailmaan siirtymisessä. Näen siellä paljon mahdollisuuksia kaikille.”

FREE.fi Whatsapp