Verkkolaskulaki uudistuu 1.4.2020

3.4.2020

EU:n direktiivin mukainen verkkolaskulaki uudistuu 1.4.2020 alkaen, jonka tarkoituksena on sähköisen laskutuksen vakiinnuttaminen sekä kaupankäynnin yhdenmukaistaminen. Me FREE!:llä olemme käsitelleet verkkolaskuja yrityksen perustamisesta lähtien oman linjauksemme mukaisesti helpottaen esimerkiksi kirjanpitoamme. Verkkolaskulaki on vaikuttanut julkishallinnon toimijoiden sähköiseen laskutukseen, mutta nyt laki tulee koskemaan kaikkea yritysten välistä kaupankäyntiä.

Kokosimme alle tietoa siitä, mitä sinun on hyvä lakimuutoksesta tietää.


Miten vaikuttaa?

Huhtikuun alusta yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku sähköisessä muodossa. Lasku on oikeus jättää maksamatta, mikäli pyyntöä ei noudateta. Yrityksiä kehotetaan siis viimeistään nyt siirtymään sähköiseen laskutukseen sekä päivittää omat ohjelmistonsa sekä toiminnanohjauksensa vastaamaan uusimpia verkkolaskuformaatteja. Myös Suomen valtio tulee vastaanottamaan vain verkkolaskuja.

Koskeeko lakiuudistus yritystäsi?

Uusi verkkolaskulaki ei vaikuta yritykseen, jos yrityksen liikevaihto on alle 10.000 euroa tai yritykseen, joka tekee pelkästään B2C (Business to customers) -kaupankäyntiä. Muussa tapauksessa pienyrittäjiin kohdistuu samat velvoitteet kuin pk-yrityksiin.


Mikä on verkkolasku?

Verkkolaskulla eli sähköisellä laskulla tarkoitetaan laskua, joka noudattaa EU:n sähköisen laskutuksen standardeja. Suomalaisten päivitetyt verkkolaskustandardit TEAPPSXML 3.0 ja Finvoice 3.0 ovat hyväksyttyjä laskutusmuotoja. Laskutus- ja taloushallinto-ohjelmien toimittajat pitävät huolen siitä, että heidän tuotteensa vastaavat nykyisen lainsäädännön vaatimuksia. Sähköpostitse lähetetty lasku ei ole lainmukainen.

Miksi verkkolasku?

Paperilaskujen lähettäminen tai vastaanottaminen ovat a) aikaa sekä b) kustannuksia vievää toimintaa. Verkkolaskutus mahdollistaa varman sekä nopeamman laskun toimituksen ja on lisäksi kustannustehokkaampaa sekä ekologisempaa.
Aikaa jää enemmän itse yritystoiminnalle ja ikäviltä huijauslaskuilta vältytään paremmin.

Heräsikö sinulla kysymyksiä aiheesta? Ihana asiakaspalvelumme on mielellään apunasi liittyen lakimuutokseen sekä muissa askarruttavissa kysymyksissä. Voit olla meihin yhteydessä Chatissa tai puhelimitse numerossa 0203 32345.

 

More FREE!kly news

Onko sinut lomautettu? – Nyt on hyvä aika kokeilla jotain uutta!

Koronan aiheuttaman poikkeustilan myötä monien toimialojen yrittäjät ovat joutuneet lomauttamaan henkilöstöään tilapäisesti vähentyneiden töiden sekä taloudellisten hankaluuksien vuoksi. Lomautetuksi tulemiseen liittyy aina ikäviä tunteita, kuten pelkoa...

FREE! on nyt FREE!

 Free-Laskutus teki brändiuudistuksen, joka toteutettiin 4.4.2020. Uudistuksen myötä Free-Laskutus, Free-Kevytyrittäjä ja Free-Talent tottelevat jokainen nimeä sekä kirjoitusasua FREE!.      Työelämän edelläkävijä, Rebel ja Banaanihousut!? Tervetuloa...

Korona-apu.fi palveluksessanne!

Julkaisimme aikaisemmin artikkelin siitä, mitä tapahtuu yrittäjälle tai kevytyrittäjälle kun koronavirusepidemia iskee. FREE! laittoi hihat heilumaan ja perusti Kevytyrittäjä keikka-apulaiseksi nimisen palvelun, jonka tarkoituksena on auttaa tuhansia keikkatyönsä...

FREE-Laskutus Oy

Perhonkatu 6 A, 4. krs
00100 Helsinki
Tietosuoja- ja rekisteriseloste

Myynti
0203 323 46 (ark. 9-17)
myynti@free.fi

Asiakaspalvelu

0203 323 45 (ark. 9-17)
CHAT (ark. 9-20)
asiakaspalvelu@free.fi