Verkkolaskulaki uudistuu 1.4.2020

3.4.2020

EU:n direktiivin mukainen verkkolaskulaki uudistuu 1.4.2020 alkaen, jonka tarkoituksena on sähköisen laskutuksen vakiinnuttaminen sekä kaupankäynnin yhdenmukaistaminen. Me FREE!:llä olemme käsitelleet verkkolaskuja yrityksen perustamisesta lähtien oman linjauksemme mukaisesti helpottaen esimerkiksi kirjanpitoamme. Verkkolaskulaki on vaikuttanut julkishallinnon toimijoiden sähköiseen laskutukseen, mutta nyt laki tulee koskemaan kaikkea yritysten välistä kaupankäyntiä.

Kokosimme alle tietoa siitä, mitä sinun on hyvä lakimuutoksesta tietää.


Miten vaikuttaa?

Huhtikuun alusta yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku sähköisessä muodossa. Lasku on oikeus jättää maksamatta, mikäli pyyntöä ei noudateta. Yrityksiä kehotetaan siis viimeistään nyt siirtymään sähköiseen laskutukseen sekä päivittää omat ohjelmistonsa sekä toiminnanohjauksensa vastaamaan uusimpia verkkolaskuformaatteja. Myös Suomen valtio tulee vastaanottamaan vain verkkolaskuja.

Koskeeko lakiuudistus yritystäsi?

Uusi verkkolaskulaki ei vaikuta yritykseen, jos yrityksen liikevaihto on alle 10.000 euroa tai yritykseen, joka tekee pelkästään B2C (Business to customers) -kaupankäyntiä. Muussa tapauksessa pienyrittäjiin kohdistuu samat velvoitteet kuin pk-yrityksiin.


Mikä on verkkolasku?

Verkkolaskulla eli sähköisellä laskulla tarkoitetaan laskua, joka noudattaa EU:n sähköisen laskutuksen standardeja. Suomalaisten päivitetyt verkkolaskustandardit TEAPPSXML 3.0 ja Finvoice 3.0 ovat hyväksyttyjä laskutusmuotoja. Laskutus- ja taloushallinto-ohjelmien toimittajat pitävät huolen siitä, että heidän tuotteensa vastaavat nykyisen lainsäädännön vaatimuksia. Sähköpostitse lähetetty lasku ei ole lainmukainen.

Miksi verkkolasku?

Paperilaskujen lähettäminen tai vastaanottaminen ovat a) aikaa sekä b) kustannuksia vievää toimintaa. Verkkolaskutus mahdollistaa varman sekä nopeamman laskun toimituksen ja on lisäksi kustannustehokkaampaa sekä ekologisempaa.
Aikaa jää enemmän itse yritystoiminnalle ja ikäviltä huijauslaskuilta vältytään paremmin.

Heräsikö sinulla kysymyksiä aiheesta? Ihana asiakaspalvelumme on mielellään apunasi liittyen lakimuutokseen sekä muissa askarruttavissa kysymyksissä. Voit olla meihin yhteydessä Chatissa tai puhelimitse numerossa 0203 32345.

 

Feel FREE! to start

Tästä pääset helposti aloittamaan matkasi kevytyrittäjänä ilman riskejä ja sitoutumista.

More FREE!kly news

Kausityön tuntematon talvi 2020

Mamba sen sanoi - vielä on kesää jäljellä. Mutta elokuun aikana on hyvä alkaa valmistautumaan jo tulevaan talvisesonkiin ja sitä myötä kausityöhön. Etenkin suomalaisen luonnon jalokivi eli Lappi työllistää talvikaudella tuhansia sesonkityöntekijöitä. Maailma on...

FREE!:n vinkit juhannuksen viettoon! – FREE!`s Midsummer tips!

Vielä muutama kuukausi sitten elimme melkoisissa poikkeusoloissa ja monet ovatkin jättäneet juhannussuunnitelmat melko avoimiksi. FREE!:n tiimi listasi viime hetken vinkit, josta voit poimia sinulle sopivimmat käyttöösi! Tässä FREE!:n vinkit juhannukselle: FREE!`s...

Changing the way you work – Tutustu FREE!:n operatiiviseen johtajaan!

Brändimuutoksen myötä FREE!:llä on tapahtunut paljon myllerrystä sekä kasvua ja uusia henkilöitä on rekrytoitu mukaan rakentamaan fiksumpaa työelämää. Operatiivisen johtajan saappaisiin onkin hypännyt Emil Kylämarkula.  Kuka on Emil? Kriisiaikoina tarvitaan luovuutta...

FREE-Laskutus Oy

Perhonkatu 6 A, 4. krs
00100 Helsinki
Y-tunnus: 2768169-4
Tietosuoja- ja rekisteriseloste

Myynti
0203 323 46 (ark. 9-17)
myynti@free.fi

Asiakaspalvelu

0203 323 45 (ark. 9-17)
CHAT (ark. 9-20)
asiakaspalvelu@free.fi