Kevytyrittäjyys sopii muusikon sielunmaisemaan

Lukuaika: n. 3 minuuttia
Kevytyrittäjyys sopii muusikon sielunmaisemaan
Yrittäjyyskoulu  »  Kokemukset   »   Kevytyrittäjyys sopii muusikon sielunmaisemaan

Muusikko Anthony Dawoud kertoo kevytyrittäjyyden löytäneen tiensä jo muusikkopiireihinkin. Omaa yritystä hän ei enää edes halua perustaa.

Laskutuspalvelun käyttäminen tekee keikkailusta helppoa

Muusikko Anthony Dawoud, 27, on monelle tuttu kasvo Helsingin yöelämästä. Silloin kun hän ei esiinny trubaduurikeikoilla ravintoloissa, hänet voi löytää äänitysstudioltaan Vallilasta. 

”Työni on täysin keikkaluonteista. Teen kaiken itsenäisesti ja laskutan työni kevytyrittäjänä. Olen multi-instrumentalisti ja olen keikkaillut 16-vuotiaasta saakka. Tämä on juuri sitä, mitä tahdon tehdä”, kertoo Anthony.

”Olin jo perustamaisillani omaa toiminimeä, mutta päädyin kuitenkin kevytyrittäjäksi. Näin saan hoidettua verot, vakuutukset ja muut käytännön asiat helpommin. Olen tehnyt ratkaisun, joka toimii minulle loistavasti ja enää en edes koe tarvitsevani omaa firmaa.”

Anthonylla ei ole myöskään ohjelmatoimistoa, toisin kuin monilla kollegoillaan. Hän kertoo, ettei suinkaan ole ainoa näin toimiva. Kevytyrittäjyys on alkanut löytää tietään myös muusikkopiireihin. Keikan ostaminen kevytyrittäjältä on vaivatonta myös asiakkaalle.

Laskutuspalvelun käyttäminen korvaa ohjelmatoimiston monella tavalla, kun byrokratia ja paperityöt hoituvat kuin itsestään ja asiakkaan on helppo tilata palvelu y-tunnuksen kanssa. Varjopuolena ilman ohjelmatoimistoa ei ole koneistoa, joka tekisi myyntiä tai keikkavalmisteluja puolestani. Silloin iso siivu tuloistakin menisi ohjelmatoimistolle. En sinänsä kritisoi ohjelmatoimistoja, pidän toki hyvästä palvelusta maksamista reiluna, mutta itse maksan mieluiten vain laskutuspalvelulle.”

Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä

Musiikin tekeminen on luovaa työtä, jota ei kannata puristaa liian tiukkaan raamiin. Anthonylle hienointa itsenäisessä työskentelyssä on omien työaikojen määrääminen. Hän on ehtinyt kokea myös perinteisemmän työskentelyn mallin, jossa töitä tehdään viitenä päivänä viikossa kahdeksasta neljään.

”Muusikko tarvitsee aina välillä hetkiä, jolloin on vaikka pari arkipäivää vapaana keskellä viikkoa. Tuloksia tulee, jos saa syventyä musiikkiin ilman kiirettä. Melodiat ja laulut syntyvät silloin, kun on rauhallista aikaa studiolla. Päivätöitä tehdessäni päädyin helposti viettämään kahdeksantuntisen rupeaman jälkeen toisen mokoman studiolla, ja pidemmän päälle 16-tuntiset päivät kävivät rankoiksi”, kertoo Anthony.

Vapauden toinen puoli on aina vastuu. Koronapandemian pahimpina aikoina se näyttäytyi luovan alan tekijöille pahimmalla mahdollisella tavalla. Kaikki pysähtyi ja moni menetti toimeentulonsa.

”Vapaana muusikkona olen aina vastuussa siitä, että minun on hankittava keikkoja ja työllistettävä itseni. Sarja ei saa katketa, jotta riittävä toimeentulo pysyy yllä.”

Kulttuuriala tarvitsee vielä kauan toipuakseen koronasta

Anthony kertoo kuuluvansa muusikoiden joukossa niihin onnekkaisiin, joilta pandemia ei vienyt mattoa alta.

”Sattuman kautta olin aloittanut päivätöissä juuri muutamaa päivää ennen koronatilanteen kärjistymistä maaliskuussa 2020. Keikat loppuivat minultakin, mutta lopulta tein aivan muuta kuin muusikon töitä läpi koko poikkeusajan.”

Musiikki- ja kulttuurialan tekijöiden toipuminen tulee kestämään vielä pitkään. Vaikka nyt taas keikkaillaan ja eletään ilman kokoontumisrajoituksia, Anthony näkee pidemmän tähtäimen ajattelun tarpeellisena.

”Ala otti kovan osuman ja vasta nyt tuntuu, että kaikki alkaa helpottua. Vaikka tunnelin päässä on jo valoa, niin silti esimerkiksi festarien tilanne tulevalle kesälle on hyvin epävarma. Julkisia tukia alan tekijöille tulisi ehdottomasti jatkaa.”

FREE.fi Whatsapp