Rakettitiedettä vai piece of cake? – Näin rikot somemarkkinoinnin myytit

Lukuaika: n. 3 minuuttia
Rakettitiedettä-vai-piece-of-cake--Näin-rikot-somemarkkinoinnin-myytit
Yrittäjyyskoulu  »  Markkinointi   »   Rakettitiedettä vai piece of cake? – Näin rikot somemarkkinoinnin myytit

Oletko sinäkin sortunut joskus siihen, että teet yksinkertaisesta asiasta todella pelottavan, ylitsepääsemättömän mörön? Varsinkin kansanluonteellemme on todella ominaista vähätellä omaa osaamistaan, puhumattakaan oman osaamisensa markkinoinnista. Sosiaalinen media on mahdollistanut tähän monta kanavaa, mutta missä ja miten siellä pitäisi näkyä?

Kokosin sinulle muutamia vinkkejä alkuun pääsemiseksi ja jututin uutta markkinointijohtajaamme Miikka Manniota, joka kertoi, miksi kaikkien markkinoijien tulisi osata tehdä Tinder-profiili.

Tunne asiakkaasi

Yleisimmät kanavat yrityksille ja itsensätyöllistäjille ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Youtube, Snapchat ja Pinterest. Kaikissa ei kuitenkaan tarvitse olla väkisin esillä, vaan tärkeää on taustoittaa oma asiakaskuntansa, jotta somemarkkinoinnilla päästään tuloksiin, joita haetaan. Vaikka sometileilläsi olisi kuinka monta kontaktia tai seuraajaa, ei asiakashankintasi etene, jos kontakteillasi ei ole tarvetta palvelullesi. Mieti siis missä somekanavissa potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa ja millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita.

Miten erotun someviidakossa?

Kun olet vihdoin päässyt oikeisiin sosiaalisen median kanaviin, on lähdettävä liikkeelle rohkeasti. Markkinointijohtajamme Miikka, jakoi kolme hyväksi todettua vinkkiä, joilla pääset alkuun:

1. Eteenpäin on vaikea mennä, jos käsijarru on päällä.

– Suurin este alkuun pääsemisessä olet sinä itse ja ajatus siitä, ettei musta ole tähän. Asiat selviävät kokeilemalla ja sosiaalisen median postausta on aika paljon helpompi editoida jälkeenpäin kuin vaikkapa Helsingin Sanomien etusivua. Joten ensimmäinen asia onkin mindsetin muutos siihen, että uudet ja jännittävät asiat näkee mahdollisuuksina eikä esteinä. Ja hei, jos sinä et nosta osaamistasi esille, niin joku muu nostaa omansa ja vie sun asiakkaat.

2. Sinun osaamistasi on vaikea ostaa, jos sinua ei huomata.

– On melko varmaa, että joku muukin tällä pallolla tarjoaa samankaltaista palvelua kuin sinä. (Jos näin ei ole, niin lucky you!) Tämän takia on ensisijaisen tärkeää miettiä, miten sinä palvelujasi tarjoat. Miten erotut massasta?

– Hassunhauska harjoitus tämän treenaamiseen on esimerkiksi Tinder -profiilin tekeminen. Mitkä asiat saavat selaajan kiinnostumaan juuri sinun profiilistasi sen pienen nanosekunnin ajan, kunnes swaipataan jo seuraavaan?

3. Ole oma itsesi, kaikki muut on varattuja.

– Joskus yrityksistä ja niiden liiketoiminnasta on vaikeaa löytää erottavaa tekijää. Viimeistään sellainen löytyy henkilöstä, joka liiketoimintaa johtaa. Minun kokemukseni mukaan sieltä löytyy aina ihminen. Ja kukaan meistä ei ole täysin samanlainen ja se, jos mikä, tekee tästä maailmasta mielenkiintoisen!

Seuraa tuloksia ja verkostoidu

On hyvä tiedostaa, ettei kukaan ole somemarkkinoinnin seppä syntyessään. Vain tuloksia seuraamalla voit kehittyä paremmaksi. Jos somemarkkinointisi ei tue myyntiäsi haluamallasi tavalla, muuta taktiikkaa. Välillä pieni kaoottisuus on mielenkiintoisempaa kuin feikattu täydellisyys. Tarinat ja ihmisläheisyys toimivat monissa tilanteissa paremmin kun pintapuolisesti kiillotettu sisältö. Muista myös, että jokaista toimialaa kohden toimii omanlaisensa somekäyttäytyminen ja tässä kerroin ne asiat, jotka kaikkien on yleisesti hyvä huomioida.

Somemarkkinoinnissa asiakkaan luottamus ansaitaan pitkäjänteisellä työllä. Kun kommentoit foorumeille ja olet aktiivinen toimialaasi koskettavissa ryhmissä, nimesi ansaitsee luottamuksen ennemmin tai myöhemmin. Täältä voit käydä lukemassa lisää verkostoitumisesta.

Parhaita tuloksia saat vain kokeilemalla ja eliminoimalla huonoksi todetut taktiikat. Tällä keinolla kasvatat itsestäsi oikean somegurun!

Free-kevytyrittäjä haluaa mahdollistaa asiakkailleen parhaimman mahdollisen tuen oman työsi myymiseen ja markkinointiin. Soita asiakaspalveluumme numeroon 0203 323 43 tai ole yhteydessä chatissa, niin voimme yhdessä miettiä sopivat ratkaisut työsi markkinoimiseen.

FREE.fi Whatsapp