Kevytyrittäjyys ja vaikuttajamarkkinointi ovat täydellinen match

Lukuaika: n. 3 minuuttia
Kevytyrittäjyys ja vaikuttajamarkkinointi ovat täydellinen match
Yrittäjyyskoulu  »  Kokemukset   »   Kevytyrittäjyys ja vaikuttajamarkkinointi ovat täydellinen match

Kun TikTokissa on 145 000 seuraajaa ja Instagramissa 19 000, on sosiaalinen media helppo kääntää myös tulonlähteeksi.

TikTok vei Carolan mukanaan

Pian 20 täyttävä tamperelainen Carola Hakola on yksi Suomi-TikTokin uranuurtajista. Hänen hyväntuulisia videoitaan on voinut seurata lähes palvelun syntyhetkistä saakka.

”Aloitin ensimmäisten suomalaisten joukossa kevättalvella 2019. Silloin alusta oli vielä tuore. Yritykset alkoivat kiinnostua kaupallisista yhteistöistä ja kokeilla jalansijaa TikTokin maailmassa vasta seuraavan vuoden aikana. Itse lähetin ensimmäisen sometöihin liittyvän laskuni helmikuussa 2020. Koko tämän ajan olen toiminut kevytyrittäjänä.”

Carola laskuttaa FREE.fi:n kautta kaupallisia yhteistöitä ja muita sosiaalisen median projekteja. Seuraajamäärä on jatkuvassa kasvussa.

”TikTok on yksi parhaista asioista, joita minulle on tapahtunut. Olen luova persoona ja haluan toteuttaa omia visioitani. Sponsorikuvioissa on tietenkin oltava yhteisymmärrys asiakkaan kanssa, mutta usein he antavat vapaat kädet. Se on TikTok-maailman ydintä: toimitaan vahvasti tekijöiden ja kanavan ehdoilla päälleliimatun kaupallisuuden sijaan.”

TikTokin ohella Carola käyttää aktiivisesti myös Instagramia ja Snapchatia. Hän jakaa rempseää ja usein arkistakin sisältöä omasta elämästään.

”Kanavat toimivat hyvin eri tavoilla. Joskus tulee yllätyksiä. Pääkanavani ovat TikTok ja Instagram. Niissä tekemiseni on tavoitteellisempaa, mutta silti Snapchatissa, joka on luonteeltaan spontaanimpi, saattaa yksittäisellä snapilla olla yhtäkkiä 50 000 kuin tyhjästä ilmestyvää katsojaa.”

Tahtovatko kaikki olla vaikuttajia?

Influencer-kulttuuri on nyt trendikästä ja vaikuttajan titteliä hamuaa moni. Carola itse ei tätä nimitystä suosi.

”En yleensä käytä itsestäni somevaikuttaja-termiä. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta termi kantaa niin suurta vastuuta, että se jopa vähän pelottaa. Ilmaisen asian mieluummin kertomalla, että teen vaikuttajamarkkinointia. Tai yksinkertaisesti sanon tekeväni somea.”

On paljon nuoria, jotka toivovat saavuttavansa saman kuin Carola. Vakiintunut asema sisällöntuottajana, jolle yritykset tahtovat maksaa brändinsä näkyvyydestä ei kuitenkaan synny ilman kovaa työtä.

Alkuun päästäkseen on oltava aktiivinen ja oma-aloitteinen. Verkostojen kasvaessa yhteydenottojen suunta kääntyy niin, että enää tarvitse olla aina itse se, joka koputtelee firmojen ovia. Carola kokee kevytyrittäjän statuksen helpottavan kumppaneiden kanssa toimimista.

”Kaikki on yksinkertaisempaa, kun laskutuksen voi hoitaa y-tunnuksella. Se on yritysmaailman meihin vaikuttajiin kohdistama odotus, joka tehdään usein selväksi jo kampanjabriiffissä. Jäät hiljaisella valinnalla suoraan ulos, jos et pysty laskuttamaan työtäsi yrityksen kautta.”

Carola pitää kevytyrittäjänä toimimista hyvänä tapana kerryttää työkokemusta ja ammatillisia näyttöjä jo nuorena.

”Kevytyrittäjän CV voi näyttää todella hyvältä jo varhaisella iällä. Uskon, että on helpompi lähteä hakemaan ensimmäistä varsinaista työpaikkaa, kun voi todistaa työllistäneensä itse itsensä jo alle parikymppisenä.”

Kaikki ei kuitenkaan ole ruusuilla tanssimista. Somevaikuttajan rooli vaatii paksua nahkaa, kun elämä on jatkuvaa framilla olemista ja itsensä alttiiksi asettamista.

”Sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi kommentoida aivan mitä tahansa. Se ei ehkä ole oikein, mutta sen kanssa on elettävä, jos tätä tahtoo tehdä.”

Kevytyrittäjyys on yleistä nuorten somevaikuttajien keskuudessa

Carola kertoo, että hänen verkostoissaan on paljon muitakin kevytyrittäjinä toimivia somevaikuttajia. On myös heitä, jotka perustavat suoraan oman yrityksen osakeyhtiö- tai toiminimipohjalta, mutta kevytyrittäjyydessä houkuttelee sen riskittömyys.

Nuorelle, uraansa vasta aloittelevalle tekijälle kevytyrittäjyys on matalan kynnyksen tapa kokeilla omien siipien kantavuutta.

”Olen mukana erilaisissa tiktokkaajien ryhmissä, ja arvioisin että jopa noin puolet yhteistöitä tekevistä kollegoistani toimii kevytyrittäjän statuksella.”

Mutta kuinka helppoa tai vaikeaa somevaikuttajan byrokratia-asioiden hoitaminen on, kun ammatti on viranomaisten silmissä kenties vieras? Carolan mukaan matkassa ei ole toistaiseksi ollut minkäänlaisia mutkia.

”Kevytyrittäjänä toimiminen on hyvin helppoa. Olen saanut apua ja neuvoja aina tarvittaessa. Ainoastaan kerran olen joutunut soittamaan verotoimistoon ja silloinkin sain heti vastauksen kysymykseeni. Toistaiseksi tämä on täydellinen malli minulle. Jossain vaiheessa perustan kenties oman yrityksen, mutta se hetki ei ole vielä.”

FREE.fi Whatsapp