Vinkit kustannustehokkaaseen markkinointiin kevytyrittäjälle

21.10.2021 | FREEkly news, Vinkkejä aloittelevalle kevytyrittäjälle

Markkinoinnin ei tarvitse olla kallista ja aikaavievää. Kevytyrittäjä voi keskittyä olennaiseen, mutta miten yrittäjä löytää asiakkaita? Ja ennen kaikkea, miten asiakkaat löytävät kevytyrittäjän? Näillä vinkeillä pääset alkuun oman osaamisesi markkinoinnissa FREE.fi:n kevytyrittäjänä!

Ole näkyvissä ja saatavissa

Jotta asiakkaat löytävät hakemaansa palvelua, on palvelun oltava löydettävissä. Verkkosivujen avulla kevytyrittäjä voi kertoa tarjoamastaan palvelusta, osaamisesta sekä miten ja milloin hän on saavutettavissa. Jotta verkkosivu ja yhteystiedot löytyvät helposti, kannattaa sivut optimoida. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota osuviin avainsanoihin sekä verkkosivujen toimivuuteen ja selkeyteen.

Valjasta sosiaalinen media

Sosiaalinen media on tehokas markkinointiväline – jos sen osaa valjastaa käyttöönsä. Kevytyrittäjän markkinointi on helppo aloittaa sosiaalisesta mediasta. Kaikille ei kannata kuitenkaan tarjota kaikkea, vaan somemarkkinointi kannattaa kohdentaa omalle kohderyhmälleen. Sosiaalisen median alustoja on moneen tarkoitukseen, joten valitse tarkkaan alustasi ja tuota sille sopivaa sisältöä.

Muista verkoston voima

Verkostot ovat oiva ja kustannustehokas tapa yhdistää kiinnostunut asiakas sekä kevytyrittäjä. Ota yhteyttä työelämän tuttuihin ja rakenna uusia verkostoja. Joku etsii varmasti tarjoamaasi osaamista, joka saattaa löytyä yllättävän läheltä.

Tee markkinointisuunnitelma

Hyvin tehty suunnitelma on puoliksi tehty. Markkinointisuunnitelma on hyvä laatia ennen tositoimiin ryhtymistä. Suunnitelma selkeyttää kevytyrittäjän tavoitteita sekä toimintoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Markkinointisuunnitelma on osa liiketoimintasuunnitelmaa. Tarkoituksena on tunnistaa kohdemarkkinat, tunnistaa kilpailijat sekä laatia markkinointistrategia.

Kevytyrittäjän markkinointisuunnitelma -ohje

1. Aseta tavoitteesi vuoden päähän. Markkinointisuunnitelma tehdään yleisesti vuoden ajalle, vaikka suuret tavoitteet voivat yltää muutamankin vuoden päähän. Pyri konkretisoimaan tavoitteesi. Tavoite voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen x %.

2. Tunnista tärkeimmät kohderyhmäsi. Mikä asiakkaitasi kiinnostaa? Millainen on kohderyhmäsi, jolle kohdistat markkinointisi? Kohderyhmän muodostaminen vaikuttaa myös markkinointialustan ja -keinojen valitsemiseen.

3. Luo markkinointistrategia, joka vie tavoitettasi kohti. Millaista sisältöä asiakkaasi haluavat nähdä ja millaisena asiakkaasi näkevät palvelusi? Ota huomioon myös tämänhetkinen markkinatilanne. Onko alalla kilpailijoita ja miten erottaudut? Mitä aiot käytännössä tehdä, jotta saavutat asiakkaasi? Nämä konkreettiset teot voivat olla esimerkiksi some- ja sähköpostimarkkinointi tai verkkosivujen optimointi.

4. Valitse markkinointikanavat ja laske budjetti. Kustannustehokkaita markkinointikanavia ovat eri sosiaalisen median alustat sekä sähköpostimarkkinointi. Ota huomioon valinnoissasi myös aikaisemmin luomasi kohderyhmät. Mitä markkinointikanavia kohderyhmäsi käyttävät? Luo toiminnallesi sopiva budjetti vuoden ajalle.

5. Seuraa ja mittaa tuloksiasi. Pidä mielessäsi aikaisemmin asettamasi tavoite. Vievätkö mittaustulokset tavoitettasi kohti? Tee tarvittaessa muutoksia markkinoinnin keinoihin sekä budjettiin.

Lisää luettavaa

9.11.2021

Kevytyrittäjyyden pros & cons

Kevytyrittäjäksi kannattaa ryhtyä, jos oma liikeidea tuntuu sellaiselta, minkä toteuttamista haluaa kokeilla. Onko...

Mietityttääkö?

Anna asiantuntijamme auttaa joko
chatissa, puhelimitse tai sähköpostitse.

0203 323 45 (ma-pe 9-17)
asiakaspalvelu(at)free.fi

free kevytyrittäjyys

AVAA TILI

Kokeilemalla asiat selviää. Rekisteröityminen kevytyrittäjyyspalveluumme on ilmaista eikä se sido sinua mihinkään.

free.fi kevytyrittäjyys