Ole näkyvissä ja saatavissa
Valjasta sosiaalinen media
Muista verkoston voima
Tee markkinointisuunnitelma
Kevytyrittäjän markkinointisuunnitelma -ohje
2. Tunnista tärkeimmät kohderyhmäsi. Mikä asiakkaitasi kiinnostaa? Millainen on kohderyhmäsi, jolle kohdistat markkinointisi? Kohderyhmän muodostaminen vaikuttaa myös markkinointialustan ja -keinojen valitsemiseen.
3. Luo markkinointistrategia, joka vie tavoitettasi kohti. Millaista sisältöä asiakkaasi haluavat nähdä ja millaisena asiakkaasi näkevät palvelusi? Ota huomioon myös tämänhetkinen markkinatilanne. Onko alalla kilpailijoita ja miten erottaudut? Mitä aiot käytännössä tehdä, jotta saavutat asiakkaasi? Nämä konkreettiset teot voivat olla esimerkiksi some- ja sähköpostimarkkinointi tai verkkosivujen optimointi.
4. Valitse markkinointikanavat ja laske budjetti. Kustannustehokkaita markkinointikanavia ovat eri sosiaalisen median alustat sekä sähköpostimarkkinointi. Ota huomioon valinnoissasi myös aikaisemmin luomasi kohderyhmät. Mitä markkinointikanavia kohderyhmäsi käyttävät? Luo toiminnallesi sopiva budjetti vuoden ajalle.
5. Seuraa ja mittaa tuloksiasi. Pidä mielessäsi aikaisemmin asettamasi tavoite. Vievätkö mittaustulokset tavoitettasi kohti? Tee tarvittaessa muutoksia markkinoinnin keinoihin sekä budjettiin.