Haluaisitko sinäkin olla yrittäjä ja luoda oman työpaikkasi? – Näin pääset alkuun!

Lukuaika: n. 4 minuuttia
henry
Yrittäjyyskoulu  »  Liiketoiminnan aloittaminen   »   Haluaisitko sinäkin olla yrittäjä ja luoda oman työpaikkasi? – Näin pääset alkuun!

Erilaisia myyttejä liittyen yrittäjyyteen löytyy paljon. Yrittäjyydestä maalaillaan helposti mielikuvaa, jossa on oltava huippu alansa osaaja tai ennennäkemättömän liikeidean keksijä. Koko elämänsä yrittäjänä toiminut yrittäjyyden sanansaattaja Henry Klefström kumoaa yrittäjyyteen liitetyt väitteet ja kertoo omista kokemuksistaan yrittäjänä.

“Vain hullu ryhtyy yrittäjäksi.”

Väärin.

– Sanoisin, että vain fiksu ryhtyy yrittäjäksi. Miltä kuulostaisi, jos sinulla olisi tulonlähteitä yhden sijasta neljä? Työstäsi voitaisiin maksaa 1,5x -2x enemmän ja sinulla olisi enemmän vapautta ja täysi oikeus johtaa työtäsi. Itsekin istun tällä hetkellä sohvalla ja juon kahvia pitkän aamun jälkeen, koska tänään ei vaan huvittanut nousta 6.30 kellon pirinään. Yrittäjänä voit myös vaikuttaa omaan sosiaaliturvaasi, eli voit määrittää oman yrittäjän eläkkeen määrän. Palkkasuhteessa maksat aina kiinteää prosenttia, kun yrittäjänä taas saat päättää kuukausisumman itse. Yrittäjä voi myös vähentää verotuksessa kaiken ammattikirjallisuuden sekä isommat hankinnat kuten tietokoneen ja säästää useita satasia vuodessa. Ja vain hulluko yrittää?

“Yrittäjäksi ei voi ryhtyä kuka vaan.”

Väärin.

– Miten sitten töitä voi tehdä kuka tahansa? Onko näillä loppujen lopuksi juurikaan eroa. Myyt aina omaa aikaasi ja saat siitä korvaukseksi yleensä rahaa, olitpa sitten palkkatyössä tai yrittäjänä. Isoin ero yrittäjyyden ja palkkatyön välillä on luultavimmin se, että palkkatyössä et voi johtaa omaa työtäsi. Yrittäjänä taas työsi lopputuloksella on suurin merkitys. Moni ihmettelee, miten olen ehtinyt tehdä niin paljon nuoresta iästäni huolimatta, johon vastaan; olen yrittänyt.

“Jotta voi ryhtyä yrittäjäksi, ei tarvitse olla valmista, ennennäkemätöntä liikeideaa.”

Oikein.

– Suomessa on syntynyt omituinen ajatusmalli siitä, että yrittäjyys on sama asia kuin startup- yrittäjyys, johon usein tarvitaan “million dollar idea”, jota kukaan muu ei maapallolla ole keksinyt. 95 % Suomen kaikista elinvoimaisimmista yrittäjistä myy jotain palvelua toiselle, josta tämä toinen sitten maksaa. Tällaisia voi olla esimerkiksi toimistosiivous tai markkinointikampanjan suunnittelu. Nykypäivänä yrittäminen on mutkattomampaa, koska sinun ei tarvitse olla kirjanpidon tai laskuttamisen expertti.

“Minun on oltava yritykseeni liittyvän alan konkari, jotta voin ryhtyä yrittäjäksi.“

Väärin.

– Tarvitseeko sinun olla markkinoinnin konkari, jos menet ensimmäiseen työharjoitteluun palkkatyöhön? Vastaus on EI. Yrittämisessä ja palkkatyössä työn arvostus on sama. Jos et ole konkari, pyydät työstäsi pienempää hintaa, kuin alan pitkän linjan konkari. Samalla ostajayritys saa palvelun hieman halvemmalla kuin ostamalla konkarilta ja sinä saat yrittäjänä kokemusta. Mitä enemmän sinulla on asiakasyrityksiä, joita voit käyttää suosittelijoina, voit pikkuhiljaa nostaa omaa tunti- tai urakkahintaasi. Yrittäjänä olet nopeammin alan konkari kuin palkkatyössä.

– Perustin ensimmäisen kahvilan 19 -vuotiaana ja nyt viiden vuoden jälkeen koen tuntevani alan melko hyvin. Jos olisin ollut 5-vuotta palkkatöissä samalla alalla, en usko, että ymmärtäisin sen syvemmin kahvilan liiketoiminnasta, kuten nyt.

“Yrittäjyyden kompastuskivistä on mahdotonta selvitä, koska olen kaikessa vastuussa yksin.“

Väärin.

– Usein sanotaan, että yrittäjänä kokee helposti olevansa yksin ja että huipulla tuulee. Asia ei onneksi kuitenkaan ole näin; yrittäjyys on identiteetti, joka yhdistää samanmielisiä. Nykyään on paljon erilaisia sosiaalisen median ryhmiä sekä Yrittäjyys -järjestöjä, joista saa helposti vertaistukea. Myös erilaiset työelämän palvelualustat ovat tukenasi yrittäjyyden matkalla, joiden tehtävä on tuoda moderni teknologia paperien pyörittämiseen, jotta yrittäjä voi keskittyä tärkeimpään, eli itse työhön.

Henryn kolme tärkeintä vinkkiä:

1.

Kun aloitat, pidä kiinteät kustannukset minimissä. Kiinteät kustannukset ovat sellaisia kustannuksia, jotka toistuvat joka kuukausi, kuten esimerkiksi lisenssit tai toimitilat.

2.

Rakenna vahvaa asiakaspohjaa, eli vähintää 3-4 asiakasta, jotka ostavat sinulta uudelleen. Paras sitouttava tekijä asiakkaaseen on, että luot heihin henkilökohtaisen suhteen.

Ilman myyntiä sinulla ei ole yritystä. Yleensä ensimmäiset asiakkaat ovat omasta lähipiiristäsi tai aikaisemmin hankituista verkostoista. Voit myös aloittaa verkostojen kasvattamisen esimerkiksi sillä, että vierailet Yrittäjien tapahtumissa ja LinkedInissä. Muista, että verkostoitumisessa ei ole kyse myymisestä, vaan henkilöihin tutustumisessa. Kun tunnet riittävän monta ihmistä, he todennäköisesti myös ostavat sinulta, kun tarve palvelullesi tai tuotteellesi ilmaantuu.

3.

Tiedä kuka on asiakkaasi ja mistä he maksavat. Tiesitkö, että esimerkiksi McDonald’s emoyhtiön ajatus on olla kiinteistönvälitys business, eikä hampurilaisketju? Tämä klippi ja itseasiassa koko Founder-elokuva avasi omat silmäni uudella tavalla asiakas- ja businesstuntemukseen. Voit hypätä suoraan kohtaan 1:16 ja katsoa siitä eteenpäin.

“Passion creates motivation, which leads to innovation“ – John Holland

FREE.fi Whatsapp