Onko some yrittäjän uhka vai mahdollisuus?

Lukuaika: n. 2 minuuttia
Onko some yrittäjän uhka vai mahdollisuus?
Yrittäjyyskoulu  »  Markkinointi   »   Onko some yrittäjän uhka vai mahdollisuus?

Tänä päivänä monet löytävät kiinnostavan yrityksen sosiaalisen median kanavista. Sosiaalinen media tarjoaakin paljon mahdollisuuksia saada yhteyttä omiin asiakkaisiin tai mahdollisesti uusiin sellaisiin.

Sosiaalinen media vaatii läsnäoloa

Monesti saatetaan ajatella, että täytyy olla aktiivinen jokaisessa mahdollisessa sosiaalisen median kanavassa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista ja omaa tekemistä täytyy priorisoida. Sosiaalisen median kanavan suhteen kannattaakin pohtia, että mikä kanava on itselle parhain ja luontevin, sekä missä asiakkaat ja verkosto ovat. 

Sosiaalinen media tarjoaa hyvän mahdollisuuden verkostoitumiselle. Verkosto tarjoaa paljon vertaistukea ja apua ongelmatilanteisiin. Lisäksi verkostolle pystyy jakamaan omaa osaamista. Sosiaalisen median verkoston ja yhteisön kasvattaminen vie aikaa, joten kärsivällisyys on avainsana tunnettuuden kasvattamisessa sosiaalisen median kanavilla. Parhaimmillaan se kuitenkin tarjoaa aktiivisen yhteisön.

Negatiivisiin kommentteihin reagoiminen

Sosiaalisessa mediassa on aktiivinen keskusteluilmapiiri, johon saattaa eksyä paikoin myös negatiivisia kommentteja. Negatiivisten kommenttien suhteen tulee olla hereillä. Mikäli negatiivinen kommentti jätetään huomioimatta, saattaa se antaa mielikuvan, että negatiiviset kommentit ovat hyväksyttäviä. Negatiivisia kommentteja ei kuitenkaan kannata poistaa, sillä tällöin muut eivät näe rakentavaa vastausta. 

Rakentavalla vastauksella negatiivisiin kommentteihin näytät muulle yhteisölle, että kohtelet hyvin asiakkaita. Negatiiviset kommentit kannattaa yrittää kääntää positiivisiksi olemalla mahdollisimman rakentava. Mikäli kommentti on paljon monimutkaisempi, kannattaa tarjota keskustelun jatkamista yksityisviestillä. Tämä ei tarkoita, että negatiivinen kommentti suljettaisiin kokonaan pois, vaan, että tarjoat parhaan mahdollisen tavan ratkaista tilanteen. Jokaisella, joka osallistuu keskusteluun tai kommentointiin sosiaalisessa mediassa, on vastuu sen laadusta.

Ota lopuksi vielä vinkit talteen somen käyttöä varten:

  1. Ole läsnä
  2. Verkostoidu
  3. Vastaa negatiivisiin kommentteihin rakentavasti
  4. Älä nosta julkaisukynnystä liian korkealle
  5. Määrittele selkeä prosessi somessa toimimisesta
FREE.fi Whatsapp