Miten pääsen alkuun ja menestyn some-markkinoinnissa, miettii moni aloitteleva kevytyrittäjä. Ohessa muutama pikavinkki päästäksesi vauhtiin tehokkaasti.
Yhteenveto
- Valitse oikeat kanavat
- Rakenna kanavat brändin mukaiseksi
- Hanki ja kasvata seuraajamääriä
- Julkaise kiinnostavaa sisältöä
- Julkaise säännöllisesti
1. Valitse oikeat kanavat
Lähes kaikilla some-alustoilla on sama kaava: yritystoiminnalle luodaan yrityssivu oman henkilökohtaisen some-tilin alle. Tämä mahdollistaa myös useamman sivun luomisen tuotteillesi tai jopa eri yrityksille oman henkilökohtaisen tilin alle hallinnoitavaksi.
Yleisimmät kanavat etenkin kuluttajaliiketoiminnassa (B2C) ovat Facebook, Instagram ja Google My Business. Yritysliiketoiminnassa (B2B) monesti LinkedIn, Twitter ja Google My Business ovat keskeisiä. Joka tapauksessa eri kanavia kannattaa kokeilla ristiin ja valita sitten parhaiten toimiva. Jos sinulla on useita eri tuotebrändejä, useampi saman alustan kanava (esim Facebook Page tai LinkedIn Page) voi toimia hyvin myös ns. ristiinmyynnissä.
2. Rakenna kanavat brändin mukaiseksi
3. Hanki ja kasvata seuraajamääriä

Esimerkiksi ravintolayrittäjä, joka perustamisen jälkeen saa muutamassa viikossa paikallisella mainonnalla (muutamalla sadalla eurolla) 2000 seuraajaa Instagramiin ja Facebookiin, voi jatkossa markkinoida orgaanisin julkaisuin esimerkiksi päivittäisen lounaslistan näille 2000 seuraajalleen täysin ilmaiseksi. Lisäksi seuraajamäärän nopea kasvattaminen tuo ravintolan some-kanaviin sekä yritysprofiiliin Googlen haku- ja karttapalveluissa arvosteluita, jotka ovat tärkeitä, kun ihmiset hakevat ravintoloita lähialueella.
4. Julkaise kiinnostavaa sisältöä
Kiinnostava sisältö riippuu paljon yritystoiminnastasi ja toimialasta. Yleensä parhaiten toimii se, kun laitat itsesi likoon julkaisemalla jotain, mitä asiakkaasi eivät muuten tietäisi tai näkisi.
Esimerkiksi ravintolayrittäjä voi postata lyhyen videon siitä, miten päivän herkullinen kermainen kalakeitto tehtiin “behind the scenes”. Muista, että monikuvapostaukset (karuselli) ja videojulkaisut toimivat useasti yksittäisiä kuvia paremmin. Kalakeiton tekovaiheista saisikin helposti näyttävän 4-6 kuvan karusellin.
Lue Hooklen blogista lisää vinkkejä kiinnostavasta sisällöstä.
5. Julkaise säännöllisesti
Kuinka usein sitten pitäisi postata? Tämäkin on täysin riippuvainen muun muassa liiketoiminnastasi. Usein riittää, kun postaat 1-2 kertaa viikossa per kanava, kunhan teet sen säännöllisesti. Hooklen blogista löydät myös omat suositukset säännölliseen postaukseen eri kanaville.
Säännöllisten julkaisujen tueksi löytyy myös todella käteviä some-hallintasovelluksia, jotka muistuttavat, kun on aika postata ja jopa julkaisevat some-postauksesi automaattisesti ennalta valittuna ajankohtana. Sovellukset kokoavat samalla kaikki kanavasi yhteen appiin, jolloin voit hoitaa säännölliset julkaisut kaikkiin kanaviin kerralla.

Tero on toiminut markkinoinnin parissa jo lähes 20 vuotta. Sarjayrittäjänä hänen intohimonsa on yrittäjien auttaminen. Tero on somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtaja. Hooklen avulla kevytyrittäjä voi ottaa tehokkaasti ja helposti käyttöön 2-5 keskeisintä somekanavaa yhtä aikaa.