FREE.fi:n vieraana Hookle: Miten pääsen alkuun some-markkinoinnissa?

29.10.2021 | FREEkly news, Vinkkejä aloittelevalle kevytyrittäjälle

FREE.fi:n vieras Hookle kertoo, miten aloitteleva toiminimi- tai kevytyrittäjä pääsee alkuun some-markkinoinnissa. Hooklen avulla yrittäjä hallinnoi kaikkia sosiaalisen median tilejään helposti mobiilikäytössä.

Miten pääsen alkuun ja menestyn some-markkinoinnissa, miettii moni aloitteleva kevytyrittäjä. Ohessa muutama pikavinkki päästäksesi vauhtiin tehokkaasti.

Yhteenveto

  1. Valitse oikeat kanavat
  2. Rakenna kanavat brändin mukaiseksi
  3. Hanki ja kasvata seuraajamääriä
  4. Julkaise kiinnostavaa sisältöä
  5. Julkaise säännöllisesti
Lähes kaikki osaavat somettaa ja luoda henkilökohtaisia julkaisuja omaan julkaisuvirtaan tai seinälle. Mutta mistä aloittaa, kun pitäisi perustaa yritystili ja julkaista sisältöä yritystoiminnan edistämiseksi? Tässä blogissa esittelen lyhyesti, miten pääset tehokkaasti alkuun some-markkinoinnissa.

1. Valitse oikeat kanavat

Oikeiden kanavien valinta onnistuu yleensä parhaiten kokeilemalla ensin muutamaa kanavaa ja sitten panostamalla parhaiten tuloksia tuoneisiin. Valintaan vaikuttaa moni eri tekijä, kuten toimialasi, käytössäsi olevat resurssit ja onko yrityksesi online- vai kivijalkakauppa.

Lähes kaikilla some-alustoilla on sama kaava: yritystoiminnalle luodaan yrityssivu oman henkilökohtaisen some-tilin alle. Tämä mahdollistaa myös useamman sivun luomisen tuotteillesi tai jopa eri yrityksille oman henkilökohtaisen tilin alle hallinnoitavaksi.

Yleisimmät kanavat etenkin kuluttajaliiketoiminnassa (B2C) ovat Facebook, Instagram ja Google My Business. Yritysliiketoiminnassa (B2B) monesti LinkedIn, Twitter ja Google My Business ovat keskeisiä. Joka tapauksessa eri kanavia kannattaa kokeilla ristiin ja valita sitten parhaiten toimiva. Jos sinulla on useita eri tuotebrändejä, useampi saman alustan kanava (esim Facebook Page tai LinkedIn Page) voi toimia hyvin myös ns. ristiinmyynnissä.

2. Rakenna kanavat brändin mukaiseksi

Kun olet valinnut oikeat some-kanavat, kannattaa niiden ulkoasu rakentaa tuotemerkkisi teemalla, jotta kaikissa olisi yhdenmukainen viesti ja värimaailma. Näin luot ammattimaisen kuvan ja asiakkaasi muistavat sinut paremmin.

3. Hanki ja kasvata seuraajamääriä

Seuraajamäärän (followers) kasvattaminen heti alkuun saattaa jäädä usein liian pienelle huomiolle. Mitä enemmän seuraajia yritykselläsi alusta alkaen on, sitä tehokkaammin tavoitat ja pystyt jatkossa markkinoimaan orgaanisin julkaisuin – ilmaiseksi!
Seuraajien kasvattaminen alkuun onkin niin tärkeä asia, että siihen kannattaa panostaa kerralla enemmän. Tähän tarkoitukseen kannattaa harkita myös maksullista mainontaa saman tien. Lähes kaikilla some-alustoilla on omat mainontapalvelunsa seuraajamäärän kasvattamiseen.

Esimerkiksi ravintolayrittäjä, joka perustamisen jälkeen saa muutamassa viikossa paikallisella mainonnalla (muutamalla sadalla eurolla) 2000 seuraajaa Instagramiin ja Facebookiin, voi jatkossa markkinoida orgaanisin julkaisuin esimerkiksi päivittäisen lounaslistan näille 2000 seuraajalleen täysin ilmaiseksi. Lisäksi seuraajamäärän nopea kasvattaminen tuo ravintolan some-kanaviin sekä yritysprofiiliin Googlen haku- ja karttapalveluissa arvosteluita, jotka ovat tärkeitä, kun ihmiset hakevat ravintoloita lähialueella.

4. Julkaise kiinnostavaa sisältöä

Yksinkertaisesti, mitä kiinnostavampaa sisältöä julkaiset, sitä paremman vastakaiun yleensä saat. Enemmän tykkäyksiä, keskustelua, arvosteluita ja lopulta – enemmän uskollisia asiakkaita.

Kiinnostava sisältö riippuu paljon yritystoiminnastasi ja toimialasta. Yleensä parhaiten toimii se, kun laitat itsesi likoon julkaisemalla jotain, mitä asiakkaasi eivät muuten tietäisi tai näkisi.

Esimerkiksi ravintolayrittäjä voi postata lyhyen videon siitä, miten päivän herkullinen kermainen kalakeitto tehtiin “behind the scenes”. Muista, että monikuvapostaukset (karuselli) ja videojulkaisut toimivat useasti yksittäisiä kuvia paremmin. Kalakeiton tekovaiheista saisikin helposti näyttävän 4-6 kuvan karusellin.

Lue Hooklen blogista lisää vinkkejä kiinnostavasta sisällöstä.

5. Julkaise säännöllisesti

Säännöllinen julkaiseminen on todella tärkeää. Erityisesti koronapandemian jälkeen ihmiset ovat hyvinkin kriittisiä tämän suhteen. Jos some-kanavissasi ei ole ajankohtaisia päivityksiä, saattaa koko toimintasi näyttää jopa loppuneen seuraajiesi silmissä. Muista myös ylläpitää yhteystietojasi ja palvelusi aukioloaikoja.

Kuinka usein sitten pitäisi postata? Tämäkin on täysin riippuvainen muun muassa liiketoiminnastasi. Usein riittää, kun postaat 1-2 kertaa viikossa per kanava, kunhan teet sen säännöllisesti. Hooklen blogista löydät myös omat suositukset säännölliseen postaukseen eri kanaville.

Säännöllisten julkaisujen tueksi löytyy myös todella käteviä some-hallintasovelluksia, jotka muistuttavat, kun on aika postata ja jopa julkaisevat some-postauksesi automaattisesti ennalta valittuna ajankohtana. Sovellukset kokoavat samalla kaikki kanavasi yhteen appiin, jolloin voit hoitaa säännölliset julkaisut kaikkiin kanaviin kerralla.

Tero Seppälä, Hooklen toimitusjohtaja

Tero on toiminut markkinoinnin parissa jo lähes 20 vuotta. Sarjayrittäjänä hänen intohimonsa on yrittäjien auttaminen. Tero on somemarkkinointipalvelu Hooklen toimitusjohtaja. Hooklen avulla kevytyrittäjä voi ottaa tehokkaasti ja helposti käyttöön 2-5 keskeisintä somekanavaa yhtä aikaa.

Lisää luettavaa

9.11.2021

Kevytyrittäjyyden pros & cons

Kevytyrittäjäksi kannattaa ryhtyä, jos oma liikeidea tuntuu sellaiselta, minkä toteuttamista haluaa kokeilla. Onko...

Mietityttääkö?

Anna asiantuntijamme auttaa joko
chatissa, puhelimitse tai sähköpostitse.

0203 323 45 (ma-pe 9-17)
asiakaspalvelu(at)free.fi

free kevytyrittäjyys

AVAA TILI

Kokeilemalla asiat selviää. Rekisteröityminen kevytyrittäjyyspalveluumme on ilmaista eikä se sido sinua mihinkään.

free.fi kevytyrittäjyys