En ole saanut palkkaa, vaikka laskuni on maksettu? – FREE! kertoo, miten laskutuspalvelu toimii!

Lukuaika: n. 3 minuuttia
miten-laskutuspalvelut-toimii
Yrittäjyyskoulu  »  Kevytyrittäjille   »   En ole saanut palkkaa, vaikka laskuni on maksettu? – FREE! kertoo, miten laskutuspalvelu toimii!

Miten valitsen oikean palvelun?

Laskutuspalvelut ovat tahoja, jotka hoitavat paperisodan sekä byrokratian puolestasi. Yrittäjyyden muodoista erityisesti kevytyrittäjyys edustaa parhaiten sitä, kuinka yrittäjyydestä voi tehdä helpompaa ja omaan liikeideaan voi keskittyä paremmin, kun laskutuspalvelu hoitaa puolestasi tylsän byrokratian.

Tässä tiivistettynä:

Rekisteröidy laskutuspalvelun käyttäjäksi

  • Suorita toimeksianto
  • Lähetä lasku laskutuspalvelun kautta
  • Saa palkka tilillesi

Yksinkertaistettuna laskutuspalvelut toimii juurikin näin. Vaikka palvelun sisällä toimiikin monia automatisoituja toimintoja, ei laskutuspalvelut kuitenkaan toimi täysin robotin tavoin. On hyvä tiedostaa, että käyttäjiä on yhtä monta kuin on ihmistä, joka tarkoittaa, että jo laskutuspalvelun valitsemisessa on hyvä tarkastella, millainen palvelualusta juuri sinua parhaiten palvelee. Vastuullisen laskutuspalvelun tehtävänä onkin huolehtia siitä, että käyttäjä osaa valita yritysmuodon, joka sopii hänelle parhaiten. Jotkut laskutuspalvelut ovatkin laajentaneet palvelualustaansa niin, että käyttäjällä on mahdollisuus toimia kevytyrittäjänä sekä toiminimiyrittäjänä.

Laskutuspalvelut ottavat palveluaan vastaan palvelumaksun, joka sisältää usein laskujen lähettämisen, maksujen tilittämisen sekä palkanmaksun. Laskutuspalvelut työllistävät myös ihmisiä ja palvelumaksu takaakin laskutuspalvelun olemassaolon. Palvelumaksut vaihtelevat palveluittain noin kahdesta prosentista viiteen prosenttiin (2%- 5%), mutta tässä on hyvä muistaa, että paras palvelu ei suinkaan ole se halvin. Tärkeintä on se, mitä palveluita palvelumaksu pitää sisällään. Palvelumaksu maksetaan tyypillisesti vasta, kun asiakkaasi on maksanut laskun.

Miten teen laskun?

Kun käyttäjä on valinnut itselleen sopivan palvelun ja rekisteröitynyt sen asiakkaaksi, on vuorossa toimeksiannon suorittaminen ja työn laskuttaminen. Laskua varten on laskutuspalvelulla oltava tiedossa käyttäjän henkilötiedot sekä verokortti. Jo tässä vaiheessa saat helpotusta, sillä jos jokin oleellinen asia on jäänyt pois, laskutuspalvelu kertoo usein tästä sinulle ja ohjaa täyttämään kaikki tarpeelliset tiedot palveluunsa.

Muista tarkistaa verokorttisi veroprosentti, sillä tämä vaikuttaa huomattavasti palkkaasi. Jos sinulla on jo valmiina tiedossasi toimeksiantajasi, FREE!:n palvelussa pääset täyttämään asiakkaasi tiedot valmiiksi asiakasrekisteriisi, jolloi saat lisättyä asiakkaan tiedot valmiiksi laskullesi.

Laskutushinta ja palkka

Kevytyrittäjän palkka ei ole sama asia kuin laskutushinta. Laskutushinnassa huomioidaan mm. palvelumaksu, sosiaaliturvamaksu, YEL-vakuutus, ennakonpidätys sekä tapaturma- sekä vastuuvakuutus. Palkkasi määrä riippuu siitä, paljonko sinulla on kuluja laskuusi liittyen ja mikä on veroprosenttisi. Bruttopalkka on kuitenkin n. 60-80% laskutushinnastasi riippuen YEL- vakuutuksesi summasta. Lue lisää vinkkejä laskutushinnan muodostamiselle täältä!

Miten saan palkkaa?

Kun olet muodostanut valmiin laskun, laskutuspalvelu lähettää sen eteenpäin asiakkaallesi. FREE!:n palvelussa voit valita päälle automaattisen palkanmaksun, jolloin sinun ei tarvitse tehdä erikseen palkkapyyntöä. Palkkapyyntö luodaan puolestasi, kun laskusi on maksettu. Uuden 1.4.2020 alkaneen verkkolaskutuslain mukaan yrityksillä on velvollisuus vastaanottaa laskuja sähköisessä muodossa, joten usein asiakasta laskutetaankin verkkolaskulla.

Asiakkaan verkkolaskutiedot merkkaantuvat FREE!:n palvelussa automaattisesti, jos olet tallentanut ne asiakasrekisteriin. Jos haluat nostaa palkkasi erissä tai nostaa palkkaa ennakkoon, kytke automaattinen palkanmaksu päältä pois laskua luodessa. Monissa palveluissa voitkin seurata laskusi etenemistä ja FREE!:llä tämä näkyy kohdasta “Laskun tila”. Kun laskusi tilana on “ lähetetty”, tämä tarkoittaa sitä, että olemme lähettäneet laskusi ja se odottaa asiakkaasi maksutoimenpidettä. Kun asiakas on maksanut laskusi, maksu tilitetään ja se siirtyy tilillesi palkkana. Tällöin laskun tilasi on “Maksettu”. FREE!:n asiakaspalvelun kysytyimmät kysymykset liittyvätkin usein laskuun tai palkkaan, joka onkin melko luonnollista.

Maksetuksi merkattu lasku ei välttämättä tarkoita, että palkka näkyy vielä tililläsi pankkiviiveestä johtuen. Pankkien välisissä rahansiirroissa on tyypillisesti kahden arkipäivän välisen yön pankkiviive, sillä pankkien välisten maksujen selvitys tehdään öisin. Pankkipäiviä, jolloin raha liikkuu eri pankkien välillä, eivät ole viikonloput tai pyhäpäivät. Pankkipäivien ulkopuolella tehty maksu käsitellään seuraavana pankkipäivänä.

Asiakaspalvelu sekä freelancius on apunasi

Yllä aiemmin mainitut laskutushintaan liittyvät lakisääteiset maksut sekä ilmoitukset saattavat välillä aiheuttaa käyttäjille harmaita hiuksia. Älä kuitenkaan ahdistu, koska juuri tätä varten laskutuspalvelut ovat olemassa. Yleisesti laskutuspalvelut hoitavat kevytyrittäjän puolesta lakisääteisten maksujen tilitykset sekä ilmoitukset verottajalle. Yrittäjät sekä kevytyrittäjät tarvitsevat myös usein toimivaa markkinointia asiakkaiden hankintaan ja tätä varten voit jättää omasta palvelustasi ilmoituksen FREE! Talent markkinapaikassa, joka auttaa osaamisen ja tarpeen kohtaamisessa.

Lähtökohtaisesti kevytyrittäjyys onkin hyvä polku yrittäjyyteen ja FREE!:n asiakaspalvelu auttaa sinua pääsemään alkuun osoitteessa.

FREE.fi Whatsapp