Arkirutiinit hukassa? – Näillä vinkeillä lomalta paluu sujuu kevyesti!

17.08.2020

On kuin kiveen hakattu sääntö, että elokuun ensimmäisenä päivänä alkaa kaivata aamuisin päälleen pitkähihaista paitaa ja ikkunaa ei enää tarvitse pitää auki läpi yön. Tämä tarkoittaa monelle sitä, että on aika palata töihin ja takaisin arkirutiineihin. Useat odottavat innoissaan alkavaa syksyä ja sen tuomaa ryhdikkyyttä, kun taas toiset ahdistuvat aikaisista aamuherätyksistä ja kropan on vaikea päästä takaisin arkirytmiin.

Miten lomalta paluusta selviää?

1. Valmistaudu etukäteen

Poikkeustilanteen vuoksi monet ovatkin tottuneet etätyöhön ja raja loman sekä arjen välillä on tehtävä itse. Tee itsellesi sopiva etätyönurkkaus ja nauti hyvä aamiainen tietokonetta avatessasi. Ne, joita odotetaan toimistolle saapuvaksi aamu kahdeksalta; laita työpäivää edeltävänä iltana valmiiksi työvaatteet ja -laukku sekä annostele kahvinpurut valmiiksi keittimeen. Näin ei tarvitse ajatella liikoja, jos sinulla on vaikeuksia herätä ajoissa.


2. Ravitse kehoasi

Kesälomalla olet luultavasti nauttinut grilliruokaa ja käynyt jätskillä kun siltä on tuntunut. Arjessa verensokerin tasapainosta kannattaa huolehtia tarkemmin ja muistaa syödä tasaisin väliajoin, koska työpäivän aikana extempore päiväuniin ei ole mahdollisuutta. Vältä työpisteellä syömistä ja buukkaa ystäväsi kanssa lounastreffit, niin päiväsi jaksottuu paremmin. 

3. Liiku ja venyttele

Monet tekevät päätetyötä ja lomalta paluun jälkeen dramaattisin muutos keholle onkin monta tuntia päivässä istuminen. Päätä särkee, hartiat ovat kipeät ja ajatus on sumea. Huolehdi siis liikkumisestasi sekä työpäivän aikana että sen jälkeen; käy viiden minuutin happihyppelyllä palavereiden välissä ja tee työpäivän jälkeen meditaatio/jooga -harjoitus tai lähde lenkille. Jos liikunta ei maistu tänään, sovi vaikkapa afterwork-treffit lähimpään puistoon!

4. Tee listoja!

Vaikka kuinka hyvin olisit jättänyt todo -listalla olevat asiat tehdyksi ennen lomaasi, on sähköpostisi saattanut kuitenkin ruuhkautua lomasi aikana ja työpanostasi kaivataan suunnassa jos toisessa. Tee työtehtävistäsi lista ja etene kronologisessa järjestyksessä tehtävä kerrallaan. Ole itsellesi armollinen ja anna päällesi aikaa löytää oikea mindset!



PSSsst.

Oletko koskaan kokeillut tehdä töitä seisten? Ajatuksena tämä voi tuntua raskaalta, mutta selkäsi kiittää sinua myöhemmin. Jos seisominen ei ole mahdollista, muista pitää taukoa ja kävellä. Pienetkin hartiaseudun venytykset estävät selkäjumien syntymistä ja pitää ajatuksen kirkkaana.



Kevyttä työarkeen palaamista toivottaen FREE!

Lisää luettavaa

Kiira työllistää itsensä ammattijärjestäjänä

Monella meillä on keittiössä ainakin se yksi laatikko, joka näyttää tornadon runtelemalta.Tai samaistutko sotkuiseen vaatekaappiin, jonne et todellakaan halua kylässä olevien vieraiden eksyvän. Vaikka sosiaalisen median kautta meille saattaa syntyä kuva siitä, että...

“Voittaminen ei olekaan tärkeintä.“

Lue, miten entinen jalkapalloilija ja nykyinen yrittäjä Miro Olsoni löysi omat arvonsa ja kiteytti ne sanaan “bisneshippi”. Miro kysyi ensimmäisenä haastattelun alkaessa “Miten sulla muuten menee?”. Hän vaikuttaa rennolta sekä esteettömältä ja oli kuin olikin...

Mietityttääkö?

Anna asiantuntijamme auttaa sinua joko
chatissa, puhelimitse tai sähköpostitse.

0203 323 45 (ma-pe 9-17)
asiakaspalvelu@free.fi

free kevytyrittäjyys

AVAA TILI

Kokeilemalla asiat selviää. Rekisteröityminen kevytyrittäjyyspalveluumme on ilmaista eikä se sido sinua mihinkään.

free.fi kevytyrittäjyys