Oman osaamisen markkinoinnista – brändäys

Lukuaika: n. 3 minuuttia
Yrittäjyyskoulu  »  Markkinointi   »   Oman osaamisen markkinoinnista – brändäys

Osa saattaa ihmetellä, miksi vaihdoimme logoa ja tyyliämme. Teimme sen käyttäjiemme kehitysideoiden pohjalta ja osittain myös siksi, että saamme siitä hyvän näkökulman kertoa teille brändäyksestä. Eli päätimme käyttää itseämme esimerkkinä aiheesta kirjoittaessamme.

Brändäys on usealla sana, joka herättää mielikuvan ylihintaisista mainostoimistoista, jotka tekevät Helsingin kaupungille imagouudistuksen käyttäen pinkkiä ja likaista vihreää. Sitähän se brändäys ei ole. Toki se voi olla osa sitä kokonaisuutta, mutta pelkkä graafisen tyylin päivitys ei pitkälle vie.

Uusimme logomme, koska välillä käytössämme ollut sininen logo ei ollut tarpeeksi lämmin. Logo teetettiin edullisesti ja sen vaihtaminen ei tuonut meille tuhansien eurojen kustannuksia. Itseasiassa uuden logon suunnittelija löytyi käyttäjistämme. Halusimme uusia sen vastaamaan sitä mielikuvaa, mitä te olette kertoneet meidän olevan. Yleisin kommentti on ollut se, että olemme ystävällisiä ja nopeita. Onko uusi logomme sen mukainen – näin ainakin graafisen suunnittelun ammattilaiset sanovat. Sininen logomme oli etäinen ja kylmä – mitä me emme todellakaan halua olla.

Nettisivustomme uusittiin vastaamaan samaa mielikuvaa. Olette kertoneet meidän olevan ystävällisiä, mutta myös kovan tason osaajia. Todettakoon vuolaat kiitokset teille tuosta kehumisesta. Pelkät kehut eivät kuitenkaan auta kehittämään, joten keräsimme palautteita siitä, mikä voisi olla paremmin sivustollamme (ja myös extrassa). Nyt teemme niitä toimintoja hiljakseen uudistettuun ulkoasuun.

Taustalla myös muutimme teknologiaa yhä paremmin toimivaan suuntaan. Vähän on ollut ongelmia toisinaan, kun palvelimella ei ole kaikki palaset olleet käytössä ja osa teistäkin on ollut yhteydessä aiheellisesti siitä, että asiakastietoja ei ole saanut päivitettyä.

Brändäys on siis sitä, että tietää millainen on ja kertoo sen mahdollisille asiakkailleen niin tehokkaasti kuin mahdollista. Me emme halua keksiä olevamme jotain, vaan olemme kuunnelleet teitä ja uudistimme ulkoasuamme vastaamaan sitä.

Brändäys parhaimmillaan on siis totuuksien listaamista siitä, miten tekee oman työnsä. Sen listan voi tiivistää graafiseen ilmaisuun ja sloganiin. Paras henkilö tekemään brändäyksen ensimmäisen vaiheen olet sinä itse. Mieti millainen olet, miten teet työsi ja miten asiakkaasi sinut näkevät. Kysy verkostoltasi kommentteja ja jos se on erimieltä itsesi kanssa – kuuntele verkostoa.

Brändäys työ ei ikinä lopu. Aina on parannettavaa ja usein teemme asioita siten, että sidosryhmät näkevät muuta, kuin mitä itse kuvittelemme heidän kokevan. Siksi on hyvä kysyä palautteita ja kehittää niiden perusteella itseään.

Esimerkiksi saimme kommenttia siitä, että olemme toisinaan liian nuorekkaan oloisia. Mietimme pitkään, mitä me haluamme olla. Me olemme nuoria ja käyttäjissämme on paljon nuoria ja nuorekkaita ihmisiä. Nuorekkuus on ehkä vahvuutemme, mutta miten saamme ilmaistua sen siten, että sitä ei koeta negatiivisena. Uusittu tyylimme toivottavasti on askel oikeaan suuntaan siinäkin asiassa.

Tottakai haluamme olla alamme paras partneri kaikille itsensä työllistäjille, emmekä vain nuorekkailla toimijoille. Te käyttäjät osaatte kertoa, miten hyvin olemme siinä onnistuneet. Nyt näyttää hyvältä ja saammekin kiitoksia teiltä, mutta yhä haluamme kehittää ja parantaa toimintaamme. Haluamme olla sellaisia, mitä te laskutuspalvelulta odotatte.

Uusi logomme ja nettisivustomme toivottavasti tuo lisää käyttäjiä. Sitäkin enemmän toivomme, että tämä graafinen ulkoasu on sellainen, mistä tekin voitte mainita omille asiakkaillenne. Me teemme tätä palvelua kovan tason ammattilaisille ja asiakastapaamisilla kohtaamme päivittäin hienoihin ihmisiin, joiden tasoista ulkoasua emme varmaan koskaan edes saa aikaiseksi.

Uudistuksia on siis tiedossa lisää. Enemmän extranetin puolelle ja suurin osa sellaisia, mitä ette tule näkemään käyttäjinä. Haluamme silti kertoa avoimesti mitä teemme ja miksi toisinaan kaikki ei ole ollut niin sujuvaa, kuin olisitte ansainneet.

Vedimme läpi kesän aikana useamman kehitysprojektin. Ne aiheuttivat joillekin käyttäjille tarpeetonta tuskaa ja siitä isot pahoittelut vielä näin erikseen teille kaikille. Halusimme päästä aloittamaan syksyn uudella tyylillä ja tekniikalla, mikä mahdollistaa jatkokehityksen ilman asiakaskokemuksen hetkellistä heikentymistä. Siinä tilanteessa nyt olemme. Kiitokset, kun olette yhä Free Yrittäjiä ja kiitokset palautteistanne. Kasvataan yhdessä tulevaisuuteen.

FREE.fi Whatsapp