Miten valitsen oikean palvelun?
Laskutuspalvelut ovat tahoja, jotka hoitavat paperisodan sekä byrokratian puolestasi. Yrittäjyyden muodoista erityisesti kevytyrittäjyys edustaa parhaiten sitä, kuinka yrittäjyydestä voi tehdä helpompaa ja omaan liikeideaan voi keskittyä paremmin, kun laskutuspalvelu hoitaa puolestasi tylsän byrokratian.Tässä tiivistettynä:
1.
Rekisteröidy laskutuspalvelun käyttäjäksi
2.
Suorita toimeksianto
3.
Lähetä lasku laskutuspalvelun kautta
4.
Saa palkka tilillesi

Miten teen laskun?
Kun käyttäjä on valinnut itselleen sopivan palvelun ja rekisteröitynyt sen asiakkaaksi, on vuorossa toimeksiannon suorittaminen ja työn laskuttaminen.Laskua varten on laskutuspalvelulla oltava tiedossa käyttäjän henkilötiedot sekä verokortti. Jo tässä vaiheessa saat helpotusta, sillä jos jokin oleellinen asia on jäänyt pois, laskutuspalvelu kertoo usein tästä sinulle ja ohjaa täyttämään kaikki tarpeelliset tiedot palveluunsa. Muista tarkistaa verokorttisi veroprosentti, sillä tämä vaikuttaa huomattavasti palkkaasi.Jos sinulla on jo valmiina tiedossasi toimeksiantajasi, FREE!:n palvelussa pääset täyttämään asiakkaasi tiedot valmiiksi asiakasrekisteriisi, jolloi saat lisättyä asiakkaan tiedot valmiiksi laskullesi.Laskutushinta ja palkka
Kevytyrittäjän palkka ei ole sama asia kuin laskutushinta. Laskutushinnassa huomioidaan mm. palvelumaksu, sosiaaliturvamaksu, YEL-vakuutus, ennakonpidätys sekä tapaturma- sekä vastuuvakuutus. Palkkasi määrä riippuu siitä, paljonko sinulla on kuluja laskuusi liittyen ja mikä on veroprosenttisi. Bruttopalkka on kuitenkin n. 60-80% laskutushinnastasi riippuen YEL- vakuutuksesi summasta. Lue lisää vinkkejä laskutushinnan muodostamiselle täältä!
Miten saan palkkaa?
Kun olet muodostanut valmiin laskun, laskutuspalvelu lähettää sen eteenpäin asiakkaallesi. FREE!:n palvelussa voit valita päälle automaattisen palkanmaksun, jolloin sinun ei tarvitse tehdä erikseen palkkapyyntöä. Palkkapyyntö luodaan puolestasi, kun laskusi on maksettu.Uuden 1.4.2020 alkaneen verkkolaskutuslain mukaan yrityksillä on velvollisuus vastaanottaa laskuja sähköisessä muodossa, joten usein asiakasta laskutetaankin verkkolaskulla. Asiakkaan verkkolaskutiedot merkkaantuvat FREE!:n palvelussa automaattisesti, jos olet tallentanut ne asiakasrekisteriin. Jos haluat nostaa palkkasi erissä tai nostaa palkkaa ennakkoon, kytke automaattinen palkanmaksu päältä pois laskua luodessa.Monissa palveluissa voitkin seurata laskusi etenemistä ja FREE!:llä tämä näkyy kohdasta “Laskun tila”. Kun laskusi tilana on “ lähetetty”, tämä tarkoittaa sitä, että olemme lähettäneet laskusi ja se odottaa asiakkaasi maksutoimenpidettä. Kun asiakas on maksanut laskusi, maksu tilitetään ja se siirtyy tilillesi palkkana. Tällöin laskun tilasi on “Maksettu”.FREE!:n asiakaspalvelun kysytyimmät kysymykset liittyvätkin usein laskuun tai palkkaan, joka onkin melko luonnollista. Alta näet vaiheittain, miten palkkasi päätyy tilillesi:
Asiakaspalvelu sekä freelancius on apunasi
Lähtökohtaisesti kevytyrittäjyys onkin hyvä polku yrittäjyyteen ja FREE!:n asiakaspalvelu auttaa sinua pääsemään alkuun osoitteessa.
Jos sinua mietityttää, mikä yritysmuoto on sinulle sopivin, voit varata ajan konsultaatioon asiantuntijaltamme Eemililtä täältä. FREE! Yrittäjyys etsiikin parhaillaan testikäyttäjiä, olisitko sinä yksi heistä?:)
Mukavaa laskutusta toivottaen!